icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-road icon-terrain icon-sport icon-specialism icon-roof icon-ontwerp icon-integral icon-bronbemaling icon-drainage icon-techniques
Nieuws · 30 oktober 2024

Groot onderhoud brug 439, Utrechtsebrug in Amsterdam

Voor ons zusterbedrijf Van Hattum en Blankevoort zijn de onderhoudswerkzaamheden van project: “Groot onderhoud brug BRU 439 (Utrechtsebrug) afgelopen periode uitgevoerd.

Dit project is gelegen aan het begin van de Rijksweg A2 in de gemeente Amsterdam. Dit werk is qua bereikbaarheid een uitdaging omdat de gehele onderzijde van de brug vanaf dekschuiten en pontons uitgevoerd dient te worden boven het water van de Amstel. Om doorvaart mogelijk te houden wordt er in meerdere fasen gewerkt.

_DSC7132B.jpg

Wat houdt het werk in?

De betonoppervlakken worden egaal gereinigd met hogedruk (heet water) stralen met een maximale druk van 100 bar. De oppervlakken zijn dan vrij van (rest)materiaal, begroeiing, mos, schimmels, aanslag, graffiti en verontreinigingen (vet, slib, zand, vuil, etc.).


Na het reinigen wordt het te repareren oppervlak afgeklopt om gescheurde dekking, losse en holle delen, blootliggende wapening, scheuren en gebrekkige conusvullingen op te sporen. De te repareren schades en scheuren worden vervolgens gemarkeerd op de constructie en gedocumenteerd met behulp van foto’s en tekeningen, waarbij de afmetingen worden vermeld.
De betonreparatiewerkzaamheden en het injecteren van scheuren worden uitgevoerd volgens de CUR-aanbevelingen 118 en 119, onder procescertificaat BRL 3201. Alle nieuwe (kale) betonondergronden worden geprimerd met een watergedragen primer, waarna er een 2-laags muurverf wordt aangebracht.

Het stalen leuningwerk, de bolders en de opleggingen worden ontroest, zodat een goede, duurzame hechting verkregen wordt (St2). De intacte verflagen worden opgeruwd door middel van schuren. De kaalgekomen delen worden voorzien van twee bijwerklagen, en het geheel wordt afgewerkt met één volle afwerklaag in de gewenste kleur.

Het voegwerk van het metselwerk in wanden en trapopgangen is ook aan een opknapbeurt toe. De beschadigde en loszittende voegdelen worden verwijderd met hand-/hakgereedschap (met stofafzuiging). Het vrijgekomen oppervlak wordt gereinigd en geborsteld. Voor het voegen wordt de juiste voegmortel gebruikt en zo verdicht dat de gewenste voeghardheidsklasse wordt bereikt. Het voegwerk wordt vlak en strak afgewerkt, gelijk aan de huidige afwerkingsvorm.
De borstwering en landhoofden worden voorzien van een semi-permanent anti-graffitisysteem.

_DSC7312B.jpg

Een tevreden opdrachtgever

Van al deze betonherstel- en conserveringswerkzaamheden zijn kwaliteitsregistraties bijgehouden in de vorm van ingevulde checklists via Assetcheck. Hierdoor is in de toekomst nog steeds te herleiden wat er precies is uitgevoerd. Een zeer mooie prestatie door de diverse onderaannemers en natuurlijk onze eigen gecertificeerde betonreparateurs. Dit werk is een mooi referentieproject voor STEP en we hopen in de toekomst meer van dit soort werken te mogen aannemen van onze zustermaatschappij.

Kengetallen

➢ 12.000 m² reinigen onderzijde, zijkant, langs- en dwarsliggers, fundering en oplegbalken
➢ 10.000 m² afkloppen onderzijde dek, zijkant rijdek, steunpunten
➢ 540 m² uitvoeren betonreparaties onderzijde, zijkant rijdek en steunpunten, incl. injecteren
➢ 2.500 m² aanbrengen coating steunpunten, zijkant rijdek, langs- en dwarsliggers, oplegbalken
➢ 150 m¹ conserveren opleggingen tussensteunpunten en bolders
➢ 122 m² aanbrengen anti-graffiti coatings
➢ 125 m² vervangen voegen metselwerk
➢ 400 m¹ conserveren pendeloplegging
➢ 600 m¹ conserveren leuningen (Chr6-regime)
➢ Toepassen, verplaatsen pontons, opvang-/afschermvoorzieningen, steigers.