icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-road icon-terrain icon-sport icon-specialism icon-roof icon-ontwerp icon-integral icon-bronbemaling icon-drainage icon-techniques

Bemalingswerkzaamheden nieuwe zeesluis OpenIJ - IJmuiden

Het aannemersconsortium OpenIJ werkt in opdracht van Rijkswaterstaat in IJmuiden aan de grootste zeesluis van de wereld. Deze sluis wordt maar liefst 70 meter breed, 500 meter lang en 18 meter diep. Het consortium wordt geleid door VolkerWessels, DIF en BAM-PGGM. Van Kessel Bronbemaling is als specialist betrokken bij dit project en is onder meer ingezet om een vijftal omvangrijke bouwkuipen droog te houden.

Onze startdatum
Begin 2017
Opvallend
De omvang van het project

Bemalingsadvies

In de ontwerpfase heeft het projectteam samen met bemalingsadviseurs van Van Kessel Bronbemaling en Ingenieursbedrijf Aveco de Bondt de benodigde bemaling berekend en ontworpen. Aan de hand van de aanwezige geotechnische en geohydrologische rapporten is een uitgebreid bemalingsadvies opgesteld. Dit bemalingsadvies vormde de basis voor de diverse vergunningsaanvragen en de keuze voor de juiste bemalingsmethode. Om de juistheid van geotechnische en geohydrologische rapporten en de gemaakte berekeningen te toetsen, zijn diverse proefbemalingen uitgevoerd.

“Dit project is uniek. De omvang, de ligging en de bereikbaarheid maken het project bijzonder.“
Hans Hoogerbrugge, bedrijfsleider bij Van Kessel Bronbemaling

Drooghouden vijf bouwkuipen

De vijf bouwkuipen worden droog gehouden gedurende de hele bouwperiode. De eerste kuip, die werd drooggelegd, heeft een omvang van maar liefst twee voetbalvelden naast elkaar. De tweede kuip, die werd drooggelegd, is weliswaar iets kleiner, maar heeft nog steeds een indrukwekkend formaat. Om de vereiste drooglegging in het midden van de kuip te behalen en toch de onttrekking van grondwater te minimaliseren, is gekozen voor een bemalingsmethode met meerdere ‘deepwells’ rondom in de kuip.

Veiligheid staat voorop

Bij het werken in de bouwkuipen staat veiligheid natuurlijk voorop. Diverse factoren kunnen negatieve invloed hebben op de bemaling en grote gevolgen voor de veiligheid en de voortgang van de werkzaamheden. De bemaling in de bouwkuipen is daarom voorzien van een geavanceerd monitoringssysteem, waarbij de bemaling 24/7 realtime wordt gevolgd en aangestuurd. Eventuele storingen worden direct gemeld en direct opgelost. 

”Voor ons team is dit project een once-in-a-lifetime-experience. Wij werken dagelijks in een heel bijzondere werkomgeving, zo’n zeven en een halve meter onder het waterniveau.”
Wouter Mansier, uitvoerder bij Van Kessel Bronbemaling

Huidige werkzaamheden

Momenteel wordt de laatste damwandkuip, die van de drempel buitenhoofd, droog ontgraven. Deze kuip heeft een afmeting van 26 meter x 26 en is 22,5 meter diep. Maar liefst 24 onderwaterpompen zijn ingezet om deze werkplek droog en veilig te houden.

Daarnaast zijn wij actief bij de deurkas en drempel van het binnenhoofd, op de plek waar straks de sluisdeur in- en uitrolt. Tijdens het afzinken van het caisson (zie ook https://lnkd.in/dpdSDiG ) houdt Van Kessel Bronbemaling diverse werkcompartimenten droog door het regenwater dat hier valt weg te pompen en af te voeren. Dit gebeurt door middel van krachtige pompen die het water maar liefst 30 meter omhoog pompen. De afvoerbuizen bevinden zich aan de zijkanten van de deurkas en drempel van het binnenhoofd.

 

Van Kessel Bronbemaling, een Koninklijke VolkerWessels Onderneming, verzorgt sinds 2016 in onderaanneming de bemalingswerkzaamheden bij OpenIJ. Rijkswaterstaat, provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam en Havenbedrijf Amsterdam NV werken samen bij het project Zeesluis IJmuiden. De gemeente Velsen is betrokken als wettelijk adviseur in het kader van de ruimtelijke ordening. Dit project wordt medegefinancierd vanuit het CEF (voorheen TEN-T) programma van de Europese Unie. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat.

Copyright fotografie: Topview Luchtfotografie, Ko van Leeuwen en Gerrit Serné