In opdracht van gemeente Dordrecht heeft Gebr. Van Kessel Wegenbouw aan de reconstructie van de Merwedestraat gewerkt in Dordrecht. Het asfalt was hier aan vervanging toe en er zijn een aantal verbeteringen in de inrichting van de straat geïmplementeerd.
De opdracht werd ons gegund op de onderdelen communicatie, omgevingsmanagement en kwaliteitswaarborging. Deze onderdelen waren voor de opdrachtgever essentieel bij het project: de Merwedestraat vormt namelijk de hoofdader tussen het centrum en de ringweg N3. Bovendien moest er rekening worden gehouden met 1500 direct-omwonenden en 85 bedrijven.
Voor dit project is een speciale app ontwikkeld: de Merwedestraat-app. Bewoners en stakeholders zijn zo dagelijks op de hoogte gehouden en kregen zelfs push-berichten bij bijzonderheden of aanpassingen in de planning. Via speciale ‘hinderkaarten’ waren de werkzaamheden visueel en per dag inzichtelijk. De app is ook gebruikt om vragen te stellen of een beoordeling te geven en gaf tevens de mogelijkheid om een medewerker aan de lijn te krijgen.
De communicatie over dit project werd verder uitgekristalliseerd met face-to-face contact. Naast een omgevingsmanager is een speciale buurtconciërge ingezet om ter plaatse te ontzorgen. De buurtconciërge was 40 uur per week aanwezig.
Ook aan een optimale communicatie met de opdrachtgever was gedacht. De kwaliteitsborging was makkelijk, transparant en navolgbaar voor de gemeente Dordrecht. De kwaliteitsgegevens werden namelijk verzameld in een database die gebaseerd was op kaartlagen. Dit GEO-portaal werd gekoppeld aan het programma FlexInspect, waarmee op het werk registraties gedaan werden. De geregistreerde gegevens kwamen zo automatisch terug in de kaartlagen van het GEO-portaal, waardoor er een geografische database werd gevormd van alle kwaliteitsgegevens op het project. De opdrachtgever had hierdoor een realtime inzicht in de status van de werkzaamheden.