Gladheidsbestrijding arnhem

Machinale gladheidsbestrijding bij Gebr. Van Kessel: een geoliede machine

Zodra de winter zijn intrede doet en gladheid op de loer ligt, staat een team van toegewijde medewerkers paraat om de wegen in Gemeente Arnhem en Gemeente Rheden veilig te houden. Vanuit rayon Oost wordt deze essentiële taak gecoördineerd door Jan-Peter de Wit, Aart Beekhuizen en Pepijn Mathijssen, met Bart Beijer als projectleider. Sinds de eerste aanbesteding in 2012, toen Verhoeve Infra het werk aannam, is de uitvoering in handen geweest van verschillende aannemers, waaronder Bruil Infra, KWS en nu uiteindelijk Gebr. Van Kessel.

Een intensieve winter

Het gladheidsbestrijdingsseizoen loopt officieel van oktober tot mei, met een piek van december tot februari. Vooral januari was dit jaar bijzonder druk, waar het team wel 13 keer moest uitrukken. Het contract omvat drie onderdelen: Gemeente Arnhem, Gemeente Rheden en de bedrijvenroutes voor GelderseGladheidBestrijding. Met 60 betrokken medewerkers, waaronder zzp’ers en onderaannemers, is het een grootschalige operatie.

Na mei volgt een rustigere periode, maar tegen de bouwvak starten de voorbereidingen alweer voor het volgende winterseizoen.

Een strakke operatie

De gladheidsbestrijding is een goed geoliede operatie. In Arnhem rijden 19 strooiers verschillende routes, waaronder de bruggenroute (over de Nelson Mandelabrug, de John Frostbrug en de Westervoortsebrug). Twee steunpunten in de stad zorgen ervoor dat strooiacties binnen de vereiste tijd uitgevoerd kunnen worden. In Rheden worden vijf strooiers ingezet voor hoofdzakelijk curatieve (acute) gladheidsbestrijding. Daarnaast bestrijkt het team ook twee bedrijvenroutes. Hier worden met twee extra strooiers ruim 50 bedrijven bediend. 

Moderne middelen en efficiënte werkwijze

Bij de eerste aanbesteding werden Unimogs en vrachtwagens gebruikt, maar deze verkeerden in slechte staat. Inmiddels zijn ze vervangen door duurzamere 4x4 bedrijfsauto’s en tractoren, wat de efficiëntie aanzienlijk verhoogt. Voor sneeuwruimen en zoutladen worden shovels ingezet. Sommige routes worden gereden met eigen voertuigen, andere met vaste partners en onderaannemers.

Dankzij moderne technologie wordt de gladheidsbestrijding nauwkeurig aangestuurd. In Arnhem meten drie GMS-weerstations de wegdektemperatuur, luchttemperatuur en vochtigheid, en zoutgehalte op het wegdek. Deze systemen worden bewaakt door DTN (Voorheen Meteo Consult) en levert de gemeente actuele en plaatselijke weersinformatie. Het team monitort deze systemen continu om direct in actie te komen wanneer nodig. 

Ervaringen uit het veld

Gladheidsbestrijding brengt unieke ervaringen met zich mee. “Nieuwe mensen kunnen in het begin amper slapen,” vertelt Bart Beijer. Ook in de afgelopen jaren hebben zich er unieke situaties voorgedaan. “Tijdens de coronapandemie waren de strooiers en sneeuwruimers soms de enige voertuigen op straat, met speciale ontheffingen om hun werk te kunnen doen. Toen voelde het echt alsof we alleen op de wereld waren. Heel bizar.”

Een toegewijd team

Wat deze operatie uniek maakt, is de passie en toewijding van de betrokkenen. Aart Beekhuizen en Bart Beijer vieren dit jaar hun 12,5-jarig jubileum binnen het vakgebied en brengen ondertussen een schat aan ervaring mee. 

Het gehele team werkt nauw samen met de gemeente, dankzij deze samenwerking blijven Arnhem en Rheden, ongeacht het winterse weer, veilig en goed bereikbaar.