Laan van Osseveld

Ondertunneling Laan van Osseveld

Een bundel stokken kun je niet breken

‘Een bundel stokken kun je niet breken’; een Keniaans spreekwoord dat toepasselijk lijkt op het project Laan van Osseveld in Apeldoorn. Ondanks diverse tegenslagen bleef het team moedig doorzetten en het einddoel voor ogen houden.

Tunnel Laan van Osseveld

Aanleiding van het project

Elk uur passeerden ongeveer vijf treinen de spoorwegovergang in de Laan van Osseveld, waardoor het wegverkeer vijf keer per uur stillag. Dit was een onwenselijke situatie, omdat de Laan van Osseveld een belangrijke verkeersader van Apeldoorn is en onderdeel uitmaakt van de Apeldoornse Ring. Om de verkeersdoorstroming en veiligheid te verbeteren, initieerden ProRail en gemeente Apeldoorn het project ‘Ondertunneling Laan van Osseveld’. ProRail contracteerde Hegeman Bouw & Infra voor de aanleg van de tunnel en gemeente Apeldoorn contracteerde Gebr. Van Kessel voor infrastructurele aanpassingen buiten de tunnelbak, waaronder het verbreden van de Laan van Osseveld van 2x1 rijstrook naar 2x2 rijstroken. In onderaanneming van Hegeman Bouw & Infra voerde Gebr. Van Kessel ook asfalt- en rioolwerkzaamheden in de tunnelbak uit.

Alternatief asfaltmengsel in tunnelbak

Hoewel het project op basis van een RAW-contract werd uitgevoerd, analyseerde Gebr. Van Kessel de asfaltconstructie om mogelijke verbeteringen te bepalen. De asfaltdeskundige constateerde dat de gekozen constructie in de tunnelbak kans op afschuiving gaf. Vertegenwoordigers van de gemeente werden uitgenodigd bij Asfalt Productie Hoogblokland (APH) om dit te bespreken. Na een rondleiding werd uitgelegd dat een asfaltmengsel met hogere haakweerstand de kans op afschuiving zou verminderen. De gemeente stemde in met dit voorstel, wat de levensduur van de asfaltconstructie ten goede kwam.

Een ‘intensief’ project

Op de vraag wat de grootste uitdaging van het project was, werd duidelijk dat het een intensief traject betrof. De tijdslimiet was krap en de tunnelbouw liep uit, waardoor het werk daaromheen georganiseerd moest worden. Bovendien zorgden zware regenval en verkeersdoorstroom via een 2-0 systeem voor extra uitdagingen. Op diverse locaties waren maatwerkoplossingen nodig, bijvoorbeeld bij het half-om-half uitvoeren van kruisingen. Dit systeem was van belang voor verschillende stakeholders in de omgeving, zoals een woonwijk, winkelcentrum, uitvaartcentrum en ziekenhuis.

Flexibiliteit ten top

Deze uitdagingen vroegen om maximale flexibiliteit van het team. Er werd zes dagen per week gewerkt, vaak langer dan reguliere werkdagen. Hevige regenval leidde regelmatig tot aanpassingen in de planning. Het team moest blijven schakelen en zich focussen op locaties waar wel voortgang mogelijk was. De flexibele houding van alle betrokkenen – Gebr. Van Kessel, gemeente Apeldoorn, ProRail en Hegeman Bouw & Infra – was cruciaal.

Opening Laan van Osseveld

1 team, 1 taak

De samenwerking tussen zusterbedrijven en opdrachtgevers droeg sterk bij aan het succes. Hegeman Bouw & Infra huurde een kantoorpand op de projectlocatie, waar ook de gemeente Apeldoorn, ProRail en andere betrokkenen werkten. Dit bevorderde directe communicatie en een ‘bouwteamgevoel’. Naast overleg in het kantoor, werden buiten vaak werkzaamheden geïnspecteerd om problemen op te lossen. Voor specifieke taken werd advies ingewonnen van Gebr. Van Kessel Speciale Technieken & Producten, en voor verkeersmaatregelen werd Traffic Service Nederland ingeschakeld.

Einddoel behaald

Een timelapse laat zien hoe in korte tijd veel werk is verzet, vooral in en rond de tunnelbak. Het resultaat is een indrukwekkend staaltje werk waarin samenwerking de sleutel tot succes bleek. Ondanks complexe omstandigheden bleef deze ‘bundel stokken’ ongebroken.