Bouwteam Utrecht

Provincie Utrecht Bouwteam Verhardingen West

Werkzaamheden provinciale wegen Utrecht west - van bouwteam tot uitvoering

In de periode van 2020-2024 gaf Gebr. Van Kessel, samen met KWS Infra Amsterdam - Utrecht, invulling aan het contract Bouwteam verhardingen provincie Utrecht. Binnen dit contract is onderhoud uitgevoerd aan meer dan 30 N-wegen in de provincie Utrecht. In bouwteamverband werkten Gebr. Van Kessel, KWS en provincie Utrecht gezamenlijk aan het ontwerp van deze onderhoudsklussen. De eerste deelopdracht was het project N201 Vinkeveen. “Door samen te werken in een bouwteam kregen we de kans om al in de voorbereidingsfase mee te denken aan een gezamenlijk gedragen ontwerp en prijsvorming”, vertelt projectleider Paul van Lent. “Na de gezamenlijke voorbereiding hebben we ons ontwerp met bestek buiten uitgevoerd. Het was fantastisch om op deze manier samen te werken. Normaal gesproken heb je niet de kennis van de ontwerpkeuzes en sta je buiten met een RAW-bestek en vraag je je af hoe ze dit hebben bedacht, waarna je weer terug moet naar de opdrachtgever. Nu stond de emotie van de ontwerpleider op de tekening. Dit gezamenlijke product konden we daadwerkelijk buiten realiseren.”

Bouwteam Utrecht

Eén team één doel

Doordat Gebr. Van Kessel, KWS en de provincie als bouwteam de samenwerking zijn aangegaan, bleef iedereen betrokken. “De collega's van buiten hielpen mee op kantoor om gezamenlijk tot een uitvoerbaar ontwerp te komen, terwijl de collega's van kantoor buiten meehielpen om de uitvoering waar nodig in detaillering te ondersteunen. Deze betrokkenheid is echt leuk om te zien!”, vertelt Paul enthousiast. Als team, werd per deelopdracht het ontwerp, bestek, prijs en de uitvoering verzorgd. Wat Paul het meest trost maakt: “Hoe Gebr. Van Kessel en KWS samenwerkten met één doel voor ogen en samen met de provincie voor dat einddoel gingen. Er heerste echt een wij-gevoel!”.

Bouwteam Utrecht

Samen voor schone lucht: innovatieve bouwprojecten in Utrecht

Duurzaamheid, en in het bijzonder het minimaliseren van emissies, staat bij provincie Utrecht hoog op de agenda. Dat dit een rode draad vormde binnen het contract bemerkte Paul ook: “Bij de uitvraag van het bouwteam werd al veel aandacht besteed aan het vraagstuk 'schone lucht' en onze duurzame ambities. Maar ook tijdens de uitvoering van alle deelopdrachten bleek hoe belangrijk duurzaamheid en circulariteit zijn. We hebben, in overleg met de provincie, veel gewerkt met emissieloos materieel, zoals elektrische mobiele kranen, transport, maar ook asfaltspreidmachines en walsen. Dankzij een planning die een half jaar vooruitliep, konden we tijdig elektrisch materieel reserveren bij ons eigen materieelpark en dat van onze partners." Gebr. Van Kessel en KWS luisterden goed naar de wensen van de provincie en vonden bij elke deelopdracht  een goede balans tussen milieu en budget. Tijdens het ontwerpproces was het team al druk bezig met duurzaamheid. Een mooi voorbeeld hiervan is de deelopdracht N402 Breukelen. “Hier hebben we de fundering 10 cm verhoogd, waardoor het graven van een cunet niet nodig was. Dit bespaarde veel CO2-uitstoot, doordat er minder transportbewegingen nodig waren”, licht Paul toe. 

Andere duurzame innovaties:

  • Bij de N210 in Jaarsveld paste de combinatie Gebr. Van Kessel / KWS voor het eerst een SMA met biobased bitumen toe. Er zijn twee proefvakken aangelegd, één met biobased bitumen en één met regulier bitumen, om inzicht te krijgen in de verschillen.
  • Bij de N212 in Kamerik is een SMA met reguliere PR toegepast. Met reguliere PR wordt bedoeld dat niet alleen deklaag-freesmateriaal is gebruikt, maar ook freesmateriaal uit andere asfaltlagen
  • Vanaf 2023 zijn overal, waar bermverhardingen vervangen werden, grasbetonblokken met olifantengras toegepast. Dit gras haalt CO2 uit de lucht en dit wordt, als vulstof, langdurig in de grasbetonblokken opgesloten.

Juiste maatregelen voor de omgeving verhoogd de veiligheid

Paul is trots op hoe er tijdens de uitvoering van de verschillende deelopdrachten altijd rekening is gehouden met de omgeving. Bij N-wegen in of rondom dorpen of steden stelde het team een uitvoeringsbrochure op. Hierin werden de werkzaamheden stap voor stap uitgelegd. Daarnaast is er gebruik gemaakt van de bouwapp. Deze proactieve houding bij het informeren van de omgeving zorgde ervoor dat er tijdens de werkzaamheden weinig vragen of klachten binnenkwamen. Naast informatieverstrekking werden ook fysieke maatregelen getroffen om de hinder(beleving) tot een minimum te beperken. De leukste en origineelste maatregel, was volgens Paul het inzetten van golfkarretjes: "De provinciale weg liep dwars door de dorpskern van Oudewater. Om veilig te kunnen werken was het noodzakelijk auto’s uit het werkvak te weren en hebben we met de bewoners afgesproken dat ze hun auto's op een nabijgelegen verzamelplek konden parkeerden. Op deze verzamelplek  konden de bewoners in een golfkarretje  stappen en brachten we hen thuis.  De omgeving was blij met deze aanpak; ze kwamen veilig thuis en kregen gelijk een beter beeld van de werkzaamheden door de gesprekken die we voerden tijdens het ritje in het golfkarretje.”.

De mooiste deelopdracht: De N210 bij IJsselstein

Wanneer ik Paul vraag naar de mooiste deelopdracht, hoeft hij niet lang na te denken en antwoord: “De N210, en dan vooral de verbinding tussen IJsselstein en Nieuwegein. Het werk bestond uit twee rijbanen van drie rijstroken en vier kruisingen met VRI-lussen, met een totale lengte van 2 km. Alles moest in twee lagen gefreesd en geasfalteerd worden, en over een lengte van 500 meter moest de weg volledig gereconstrueerd worden met een nieuwe ondergrond en vier lagen asfalt. Ik wilde dit werk in twee weekenden uitvoeren. Iedereen zei dat ik knettergek was, omdat dit logistiek gezien niet mogelijk zou zijn. Maar in samenspraak met de provincie en de gemeenten IJsselstein en Nieuwegein is het mij gelukt om iedereen op één lijn te krijgen.” Tijdens de twee weekenden was de N210 volledig afgesloten voor doorgaand verkeer, maar dankzij bypasses bleef onder andere het ziekenhuis van Nieuwegein altijd bereikbaar voor nood- en hulpdiensten.

Van uitvoerder tot projectleider – Alles kan bij Gebr. Van Kessel

Binnen Gebr. Van Kessel zijn er volop mogelijkheden voor persoonlijke en professionele groei. Paul is hier een uitstekend voorbeeld van. Tijdens het bouwteamcontract voor provincie Utrecht is hij van functie gewisseld. De eerste anderhalf jaar was Paul uitvoerder, daarna werd hij projectleider: "De omvang van het contract werd steeds groter, waardoor er een extra projectleider nodig was. Ik merkte al een tijdje dat ik meer uitdaging zocht dan de rol van uitvoerder mij bood. Ik heb de kans dan ook met beide handen aangegrepen om me naast een ervaren collega, op een project dat ik al kende, te ontwikkelen tot projectleider. Ik kreeg daarbij veel vrijheid om mijn eigen weg te vinden." Op de vraag waar Paul, als projectleider, voldoening uit haalt, antwoordde hij zonder twijfel: "Het motiveren van mensen! Er is niets leuker dan het juiste team samenstellen en de juiste persoon op de juiste plek zetten. Achterhalen wat mensen echt leuk vinden om te doen en hen de kans geven dat werk te doen." Paul eindigt met een reflectie op zijn carrière: "Het is bizar om te bedenken dat ik nu al projectleider ben. Ik herinner me nog goed dat ik 12 jaar geleden bij Gebr. Van Kessel binnenkwam als 18-jarige student en een projectleider zag lopen. Ik dacht toen: dat wil ik ook worden. Nu, 12 jaar later, ben ikzélf projectleider!”